خرید کریو دانلود فیلم دانلود فیلم

VOIP 1 یا تلفن IP به معنای انتقال صوت روی شبکه های مبتنی بر IP مانند اینترنت است. صوت به یک سیگنال دیجیتال تبدیل شده و سپس بصورت بسته های IP به مقصد ارسال می‌شود. VOIP به چندین صورت توسط کاربران قابل استفاده است:

تلفن های IP
تلفن های معمولی که با یک آداپتور مخصوص به جک های تلفن وصل می شوند
تلفن های نرم افزاری یا همان اپلیکیشن هایی که روی کامپیوتر ها و تلفن های همراه هوشمند2 قابل نصب هستند.
مکالمات صوتی بطور متداول از طریق شبکه تلفنی سوییچینگ PSTN 3 بین مشترکین انجام می شود. شکل گیری این شبکه به سال ها پیش و ابداع اولین تلفن و انجام اولین مکالمات صوتی از طریق تلفن بر می گردد. در ابتدا هر دو تلفن از طریق سیم به هم متصل می شدند. ایده بعدی استفاده از یک مرکز سوییچینگ بود. کاربران به مرکز سوییچینگ متصل می شدند و در این مرکز بود که یک اپراتور بین دو کاربری که تقاضای تماس داشتند اتصال برقرار می کرد. بتدریج و با افزایش مشترکین تلفن ثابت ساختار شبکه تلفنی گسترش یافت و بصورت سلسله مراتبی و هوشمند در آمد. در این ساختار مراکز سوییچینگ در سطوح مختلف قرار می گیرند. هر کاربر با یک زوج سیم مسی به یک مرکز سوییچینگ محلی متصل می شود. این قسمت که به آن حلقه محلی4 گفته می شود تنهای قسمتی از PSTN است که امروزه بصورت آنالوگ باقی مانده است. چنانچه دو کاربری که قصد تماس دارند به یک مرکز سوییچینگ محلی متصل باشند، تماس آنها در همین مرکز برقرار می شود و در غیر این صورت به مراکز سوییچینگی که در سطح بالاتر قرار دارند ارسال می شود (شکل 1). در ساختار سلسله مراتبی لازم نیست همه مراکز سوییچینگی که در یک سطح قرار دارند به هم متصل باشند.

شکل 1 - هر چند مر کز سوییچینگ در یک سطح به یک مر کز سویچینگ در سطح بالاتر متصل می شود.

هر تماس تلفنی در PSTN شامل مراحل سیگنالینگ، برقراری و قطع مدار است. PSTN مبتنی بر سوییچینگ مداری5 است. در سوییچینگ مداری برای هر تماس، مسیر و منابعی از شبکه مانند زمان، پهنای باند و ظرفیت سوییچ ها رزو می شود. این منابع حتی هنگامی که کاربران سکوت می کنند برای آنها در نظر گرفته شده و غیر قابل اشتراک با تماس های دیگر است. نکته قابل توجه این است که در تمام مدتی که یک کار بر صحبت می کند کاربر دیگر گوش می دهد و منابع شبکه برای ارسال سکوت هدر می رود.

امروزه PSTN را می توان شامل کلیه لینک های ارتباطی مبتنی بر سوییچینگ مداری مانند خطوط تلفنی، کابل های فیبر نوری، خطوط انتقال مایکرو یو، شبکه های موبایل، مخابرات ماهوارهای و کابل های تلفنی بستر دریا دریا دانست که توسط مرکز سوییچینگ به هم متصل می شوند و این امکان را بوجود می آورند که کاربران در نقاط مختلف بتوانند با هم مکالمه داشته باشند.

در مقابل سوییچینگ مداری، سوییچینگ بسته ای 6مانند آنچه در شبکه اینترنت اتفاق می افتد قرار دارد. در شبکه اینترنت کاربران مانند آنهایی که از کامپیوتر استفاده می کنند می توانند با استفاده از پروتکل استاندارد TCP/IP از طریق روترها و دروازه ها 7با هم در ارتباط باشند. داده های هر کاربر بصورت دیجیتال در قالب بسته های IP به سوی مقصد ارسال می شود. هر بسته IP دارای یک هدر است که در آن آدرس IP مبدا و مقصد قرار دارد. بسته های متعلق به یک کاربر ممکن است مسیر های مختلفی تا مقصد طی کنند و مسیر خاصی از قبل برای آن ها اختصاص داده نمی شود. همچنین منابع شبکه بصورت مشترک توسط بسته های مختلف استفاده می شود. وقتی بسته های مختلف به یک نود (روتر) از شبکه می رسند صف تشکیل می شود. هر بسته به نوبت پردازش می شود تا طبق آدرس مقصد موجود در هدر آن، گام بعدی مشخص شود.

شبکه اینترنت از دو پروتکل TCP و UDP برای ارسال بسته های کاربران استفاده می کند. پروتکل TCP در ازای دریافت هر بسته برای فرستنده تایید می فرستد و چنانچه بسته ای به مقصد نرسد فرستنده دو باره آن را ارسال می کند. علاوه بر این TCP مکانیزم هایی برای تنظیم نرخ ارسال و کنترل ازدحام در شبکه دارد. HTTP، Email و FTP از این پروتکل استفاده می کنند. اپلیکیشن هایی که به تاخیر حساس هستند مانند VOIP و media streaming از پروتکل UDP استفاده می کنند. این پروتکل راهکاری برای بازیابی بسته های از دست رفته و کنترل تراکم در شبکه در نظر نمی گیرد.
VOIP در ابتدا به منظور کاهش هزینه های مربوط به پیاده سازی زیرساخت در شرکت های تجاری مورد نظر قرار گرفت. از نظر اقتصادی به صرفه بود تا از شبکه دیتا برای انتقال صوت و دیتا استفاده شود تا یک شبکه جداگانه برای انتقال صوت در نظر گرفته شود. استفاده از VOIP محدود به همان شرکت و اتصال با PSTN از طریق IPBX 8صورت می گرفت. اسکایپ در میان اولین شرکت هایی بود که انتقال صوت روی بستر اینترنت را به کاربران عرضه کرد. در حالیکه تماس های بین کاربران اسکایپ بدون هزینه بود تماس از اسکایپ با PSTN هزینه اندکی در بر داشت.

صوت یک موج اکوستیک است که توسط یک میکروفن به یک سیگنال الکتریکی آنالوگ تبدیل می شود. در PSTN این سیگنال به همان صورت آنالوک توسط زوج سیم مسی به مرکز سوییچینگ منتقل می شود. در VIOP، سیگنال آنالوگ توسط یک کدک (کد کننده-دیکد کننده) دیجیتال شده و به دنباله ای از صفر و یک تبدیل می شود. PCM یک نمونه از کدک هایی است که صوت را به یک سیگنال دیجیتال با نرخ 64kb/s تبدیل می کند. PCM در PSTN نیز استفاده می شود. قابل ذکر است در PSTN انتقال دیتا و صوت بین مراکز سوییچینگ بصورت دیجیتال صورت می گیرد. داده های دیجیتال صوتی مانند سایر انواع داده ها در قالب بسته های IP وارد شبکه می شوند. در سمت گیرنده بسته های دریافتی تجمیع شده و یک کدک با انجام عکس عملیاتی که در کدک فرستنده صورت گرفته سیگنال آنالوگ صوتی را تحویل گیرنده می دهد.

کیفیت سرویس، مهمترین چالشی است که VOIP با آن مواجه است. کیفیت مکالمات صوتی در مقایسه با مکالمات PSTN مطلوب نیست. مهمترین دلیل این امر تاخیر و جیتری 9است که بسته های IP در شبکه اینترنت تجربه می کنند. همچنین ممکن است بعضی بسته ها به مقصد نرسند. تاخیر ممکن است بدلایل متفاوتی ایجاد شود. مثلا روترها باید هربسته IP را کامل دریافت کرده، آن را پردازش کنند تا بر اساس آدرس گیرنده موجود در هدر بسته گام بعدی را برای بسته تعین کنند. همچنین زمانیکه چند بسته با هم به یک نود می رسند صف ایجاد می شود و هر بسته برای سرویس گرفتن باید منتظر بماند. تضمین کیفیت سرویس در VOIP نیازمند حداقل تاخیر، جیتر و ازدست رفتن بسته ها است.

برآوردن این نیاز مندی ها روی بستر IP ساده بنظر نمی رسد . شبکه اینترنت با بسته ها اطلاعاتی مستقل از محتوایی که حمل می کنند برخورد می کند.(DiffServ) پروتکلی است که برای حل مشکل پیشنهاد شده است. بر اساس این پروتکل بسته های IP بر اساس ترافیکی که حمل می کنند طبقه بندی می شوند و این طبقه بندی در هدر هر بسته مشخص می شود . در نتیجه هر نود می تواند ترافیک اپلیکیشن هایی که به تاخیر حساس هستند را برای سرویس دهی در اولویت قرار دهد.

کیفیت سرویس VOIP از نظر تحقیقاتی و پیاده سازی فنی مبحث مهمی است و تلاش عمده ای را می طلبد. قابل ذکر است نسل چهارم شبکه های سلولی بستر IP و سوییچینگ بسته ای را انتخاب کرده است. فمتو سل ها هم برای انتقال ترافیک کاربران به شبکه اپراتور خود از خطوط واسط DSL استفاده می کنند. همچنین در شبکه های بیسیم مانند Wi-Fiنیز با توجه به محیط تداخلی بحث کیفیت سرویس اهمیت ویژه ای دارد.

footnote

1) Voice over IP
2) Smart Phone
3) Public Switching Telephony Network
4) Local Loop
5) Circuit Switching
6)Packet Switching
7) Gateway
8) IP Private Branch Exchange
9) Jitter
مرجع :”RFC 3260,” [Online]. Available: http://tools.ietf.org/pdf/rfc3260.pdf
گردآوری و تالیف : راه‌کار سرزمین هوشمند

بدون دیدگاه

شما اولین دیدگاه را ثبت کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

لطفا نام خود را وارد کنید لطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید. لطفا پیغام خود را وارد کنید.
خرید vpn خرید کریو خرید کریو دانلود فیلم خارجی دانلود آهنگ ایرانی دانلود فیلم خرید vpn دانلود فیلم خرید vpn خرید vpn خرید کریو Google
خرید vpn خرید کریو خرید کریو دانلود فیلم خارجی دانلود آهنگ ایرانی دانلود فیلم خرید vpn دانلود فیلم خرید vpn خرید vpn خرید کریو Google